•• Značka kvality a jej obdoby v okolitých európskych krajinách ••
Všetky okolité krajiny - Česká republika, Rakúsko, Maďarsko aj Poľsko - majú vypracované nástroje a schémy na propagáciu a podporu predaja svojich potravín.
Pozrime sa na tie najznámejšie, ktoré sú obdobou Značky kvality.
POĽSKO - „POZNAJ DOBRA ZYWNOSC“
Túto značku kvality udeľuje poľské ministerstvo poľnohospodárstva od roku 2004 na odporúčanie nezávislej vedeckej komisie, v ktorej zasadajú experti na spracovanie potravín, výživu, zdravotníctvo, pestovateľstvo, chovateľstvo, právo a ekonómiu. Na financovanie marketingových aktivít značky prispievajú výrobcovia potravín. Finančné prostriedky vyberá platobná agentúra a na správe fondov sa podieľajú jednotlivé sektory. Spotrebiteľom má značka pomôcť v lepšej orientácii pri nákupe kvalitných poľských potravín.
ČESKO - „KLASA“
Česká značka kvality potravín. Výrobok, ktorý je označený touto značkou, musí byť vyrobený v Česku, avšak suroviny môžu pochádzať aj zo zahraničia. Národnú značku kvality KLASA udeľuje minister poľnohospodárstva od roku 2003. Ak je výrobku značka udelená, výrobca získa oprávnenie používať ju na obaloch daného výrobku. Kontrolu dodržiavania podmienok pre udeľovanie národnej značky kontrolujú Štátna poľnohospodárska a potravinárska inšpekcia a Štátna veterinárna správa. Ocenenie národnou značkou KLASA získalo celkom 1 015 výrobkov od 227 českých a moravských výrobcov (údaj z októbra 2022).
RAKÚSKO - „AGRAMARKT AUSTRIA MARKETING“
Predaj rakúskych potravín na domácom aj zahraničnom trhu úspešne podporuje agentúra AMA (Agrarmarkt Austria Marketing), ktorá je dcérskou spoločnosťou štátnej platobnej agentúry. AMA udeľuje 5 vlastných značiek, ktoré zákazníkom garantujú vysokú kvalitu. Na propagácii rakúskych potravín sa finančne podieľajú samotní výrobcovia. Podľa zákona odvádzajú povinné príspevky podľa množstva produkcie. Vďaka tejto značke sa v Rakúsku podarilo zachovať niektoré tradičné rakúske regionálne produkty, ktoré by inak prevalcovala masová výroba. Domáce potraviny majú aj vďaka AMA v rakúskych obchodoch až 85 % zastúpenie.
MAĎARSKO - „KVALITNÁ POTRAVINA Z MAĎARSKA“
Agrárne marketingové centrum AMC, ktoré spravuje maďarskú značku kvality, je financované zo štátneho rozpočtu. Časť príjmu tvoria aj projekty s podnikateľskou sférou.